
Polscy przedsiębiorcy szukając nowych możliwości
rozwoju swoich firm często wykorzystują potencjał gospodarczy naszych
zachodnich sąsiadów. Firmy transportowe, które chcą świadczyć swoje usługi na niemieckim
rynku muszą zadbać o właściwą ochronę ubezpieczeniową.
Na wstępie trzeba sobie wyjaśnić, czym jest kabotaż?
A mianowicie kabotaż to transport osób lub towarów na terenie innego państwa niż
to, w którym jest zarejestrowana flota pojazdów przewoźnika. Jeśli przewoźnik
załaduje towar w Hamburgu i przewiezie go do Berlina to jest to kabotaż w
Niemczech.
Kwestie ubezpieczenia dla podmiotów zajmujących się
zarobkowym transportem na terenie Niemiec reguluje przepisy Niemieckiego
Kodeksu Handlowego (HGB) oraz niemieckiej ustawy o transporcie samochodowym (GüKG). Minimalna suma ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej przewoźnika z rozszerzeniem o kabotaż w Niemczech wynosi 1 200 000
euro z limitem 600 000 euro na zdarzenie. Co ważne podczas przewozu należy mieć przy sobie dowód posiadania
umowy ubezpieczenia (certyfikat) wraz z dokumentacją potwierdzającą transport
transgraniczny np. list przewozowy CMR.
Warto podkreślić, że standardowa polisa
odpowiedzialności cywilnej przewoźnika w ruchu krajowym czy międzynarodowym nie
wystarczy do świadczenia usług kabotażu w Niemczech. Dlatego przed rozpoczęciem
swojej działalności warto zweryfikować zakres odpowiedzialności swojej polisy.
Koszt polisy OC z rozszerzeniem o kabotaż w
Niemczech jest uzależniony od kilku czynników. Parametry wpływające na wysokość
składki to najczęściej wielkość obrotów firmy przewozowej, liczba pojazdów,
którymi świadczone są usługi i oczywiście rodzaj towarów jakie będą przewożone.
Inwentarz żywy, sprzęt RTV i AGD, alkohole wysokoprocentowe? Każda firma ubezpieczeniowa
ma indywidualną ocenę ryzyka związaną z daną kategorią towarów. Możemy spotkać
się z tym, że towar, który chcemy transportować znajduje się na „czarnej liście”,
co w praktyce oznacza, że dane towarzystwo ubezpieczeń nie będzie
zainteresowane przedstawieniem oferty lub zaproponuje składkę w wysokości nie
do zaakceptowania.
Szukając odpowiedniej oferty warto skorzystać z
porady pośrednika ubezpieczeniowego, który współpracuje z kilkoma towarzystwami
ubezpieczeń. Biorąc pod uwagę, że cena za polisę z rozszerzeniem o kabotaż w
Niemczech może być dużym wydatkiem warto sprawdzić wszystkie opcje dostępne na
rynku. Dzięki doświadczeniu agenta oszczędzimy czas i będziemy mogli wybrać
najciekawszą z ofert pod względem nie tylko ceny ale i również zakresu
odpowiedzialności.
Warto pamiętać o tym,
że rozszerzając swoją działalność o terytoria innych państw należy zapoznać się
z prawem i przepisami obowiązującymi w danymi kraju. Ubezpieczenie kabotaż w Niemczech
należy do obowiązkowych. Szkody jakie mogą się zdarzyć podczas transportu, to
na przykład niedostarczenie transportowanego mienia na czas, a także utrata czy
uszkodzenie towaru. A należy pamiętać, że powyższe szkody przyjdzie pokryć
przewoźnikowi w euro, a nie w polskich złotych i przy cenie jaką zapłaciłby za
polisę będzie to nieporównywalnie dużo.